19 maart 2018
Ga snel naar …
- Waarom communicatieve vaardigheden belangrijk zijn
- Competentielijst met communicatieve vaardigheden
- Communicatieve vaardigheden tijdens een sollicitatiegesprek
Waarom communicatieve vaardigheden belangrijk zijn
- Meer en betere relaties: met sociale vaardigheden is het makkelijker om in gesprek te komen met mensen. Door je te concentreren op dit soort relaties kun je bijvoorbeeld makkelijker een baan vinden, promotie krijgen en nieuwe vrienden maken. Sociale vaardigheden kunnen je geluk en voldoening vergroten en daarmee een betere kijk op het leven geven.
- Betere communicatie: met goede sociale skills komen goede communicatie skills. Het overbrengen van je gedachten en ideeën zijn misschien wel de belangrijkste vaardigheden die je kunt ontwikkelen in het leven.
- Goed voor je carrière: veel bedrijven zijn op zoek naar kandidaten die goed samenwerken, mensen kunnen beïnvloeden en kunnen motiveren. Daarom zijn sterke sociale skills erg belangrijk.
Competentielijst met communicatieve vaardigheden
Er zijn ontzettend veel communicatieve vaardigheden. Hieronder vind je er een aantal:- Schriftelijk communiceren: Of het nu gaat om een e-mail naar de klant of een WhatsApp berichtje naar je vriendin, iedereen communiceert schriftelijk (zowel online als offline). Het is logisch dat een e-mail naar de klant of een rapport dat naar alle interne medewerkers gaat formeel wordt opgesteld.
- Mondeling communiceren: iedereen heeft elkaar wel iets te vertellen: over het weekend, het verloop van de laatste teammeeting of de inhoud van een productverandering. Het is belangrijk dat je weet tegen wie je iets wel of niet kunt vertellen. Aan je vrienden vertel je bijvoorbeeld meer over het weekendje stappen dan aan jouw baas.
- Assertiviteit: voor jezelf opkomen, je mening geven of je gevoel uiten zonder je schuldig, beschaamd of onzeker te voelen.
- Inlevingsvermogen: rekening houden met gevoelens en behoeften van anderen.
- Luisteren: hiermee wordt bedoeld dat je daadwerkelijk begrijpt wat iemand tegen jou zegt. Je luistert naar woorden die iemand uitspreekt, naar de stem van degene en op lichaamstaal.
- Samenvatten: samenvatten is net zo belangrijk als luisteren. Je kunt in je eigen woorden herhalen wat de kern is van datgene wat iemand je vertelt. "Als ik het goed begrijp bedoel je.." of "Je wilt ..." Op deze manier weet je zeker dat je goed hebt geluisterd.
- Doorvragen: doorvragen is een kunst, maar dat valt gelukkig aan te leren! Vaak zit er meer achter het "waarom" iemand iets wilt. Als je doorvraagt, kom je erachter wat iemand echt wil en waarom het zo belangrijk is.
- Feedback geven en ontvangen: bij feedback geven gaat het erom dat je anderen beoordeelt door te zeggen wat er goed is gegaan én wat er de volgende keer beter kan. Bij feedback ontvangen sta je dus open voor verbeterpunten die door anderen worden aangegeven. Het doel is natuurlijk om elkaar te laten groeien, niet om elkaar de grond in te duwen.