16 april 2018

Feedback geven en ontvangen is erg belangrijk. Feedback betekent het terugkoppelen van de effecten van iemands gedrag en houding.  Door middel van feedback wissel je dus informatie uit over elkaars houding en gedrag. Feedback wordt soms verward met kritiek, maar dit is onterecht. Feedback werkt bijna altijd constructief: als je open staat voor feedback kun je jezelf verbeteren.

Ga snel naar …

Waarom is feedback geven en ontvangen belangrijk?

Feedback geven en ontvangen is een belangrijke sociale vaardigheid. Een werksfeer waarin veel feedback wordt gegeven is vaak transparant. Werknemers weten goed waar ze staan en wat ze kunnen verbeteren. Doordat ze ook vaak positieve feedback krijgen, blijven ze gemotiveerd. In een dergelijke werksfeer voelen werknemers zich ook vrij om anderen feedback te geven. Daardoor blijft de communicatie open en blijven gevoelige kwesties nooit lang onbesproken. Dit draagt uiteindelijk bij aan een goede en gezonde werksfeer waarin kwaliteit wordt geleverd.

Hoe geef je feedback?

Je hebt verschillende regels voor het geven en ontvangen van feedback. Als je feedback gaat geven, is het goed om te bedenken of het echt om feedback gaat. Met welke bedoeling geef je het? Als je iemand wilt kleineren, dan is dat een no go! Kan degene jouw feedback gebruiken om zijn of haar werkwijze of houding te verbeteren? Dan kun je prima feedback geven, mits je dit op een beleefde manier kunt verwoorden en handvatten aanreikt waar diegene wat aan heeft. Een goede manier om feedback te geven is door middel van de 4 G’s:
  • Gedrag: beschrijf het gedrag dat je observeert;
  • Gevolg: beschrijf vervolgens het gevolg van dit gedrag;
  • Gevoel: beschrijf het gevoel dat het bij je oproept;
  • Gewenst: beschrijf het gewenste gedrag van de ander.
Als je iemand feedback geeft, is het belangrijk dat je in je achterhoofd houdt dat het gaat om een dialoog. Je moet degene een kans geven om erop te reageren. Merk je dat iemand in de verdediging schiet? Vertel op een rustige manier dat dit niet nodig is. Je geeft namelijk opbouwende kritiek.

Hoe ontvang je feedback?

Voor het ontvangen van feedback zijn er maar twee regels:
  • Weest niet bang voor feedback;
  • Neem de juiste houding aan;
  • Vraag eventueel om voorbeelden of praktische tips waar je mee aan de slag kunt.
Het is belangrijk dat je echt luistert naar je gesprekspartner. Als iets niet duidelijk is, vraag dan om uitleg. Denk goed na over de feedback die je hebt gekregen en beslis dan of je er iets mee gaat doen.

Hulp nodig bij het vinden
van jouw nieuwe uitdaging?!

Jobalert aanmaken