04-06-2021
2 juni 2021
1. Indruk
Jij bent het gezicht van het bedrijf. De indruk die jij geeft aan de potentiële klant is heel belangrijk. De eerste indruk kan doorslaggevend zijn voor de verkoop. Dus wees enthousiast, spontaan en vergeet die glimlach niet! Als je dit toepast, dan is die eerste indruk binnen!
2. Begin niet gelijk over verkoop
Bouw het gesprek langzaam op. Geef aan wie je bent en waarvoor je komt. Stel de juiste vragen, zo kom jij erachter wat de klant zijn wensen en behoeftes zijn. Deze informatie is voor jou van groot belang. Dit kan je meenemen in je verhaal.
3. Blijf jezelf en beleefd
In het gesprek met de ondernemer of consument is het belangrijk dat je jezelf blijft. Doe je niet beter voor dan dat je bent! Maar blijf ten alle tijden beleefd, het blijft een potentiële klant!
4. Voorbereiding
Zorg ervoor dat je je het verhaal dat je wilt vertellen, klaar hebt staan. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Hoe meer jij je verhaal in je hoofd hebt, hoe makkelijker het gesprek verloopt. Zo kom overtuigend en professioneel over!
5. Maak het verhaal leuk
Maak je verhaal dat je gaat vertellen leuker doormiddel van voorbeelden. Als je dit toepast in je gesprek onthoudt de klant het verhaal beter. Dit kan jou helpen de diensten te verkopen.
6. Vertrouwen
Geef de klant je vertrouwen. Het is belangrijk om jezelf te blijven. Open en eerlijk. Zo maak je het contact dat je met de klant hebt persoonlijker.
7. Bied hulp
Komt de klant ergens niet uit. Dat is natuurlijk geen probleem en je bied je hulp aan. Dit is belangrijk want je wilt niet dat de klant in het bestelproces afhaakt, omdat iets niet lukt.
8. Bevestiging
Vraag om bevestiging zoals: Heeft u vragen? Of ‘is alles duidelijk voor u?’ Zo neem je de klant mee in jouw verhaal. Dat is wat je wilt toch?
9. PAS – model
PAS staat voor Problem, Agitate, Solution. Heeft de klant vaak problemen met bepaalde diensten? Vertel waarom de diensten die jij verkoopt dit gaan verhelpen/oplossen.
10. Cijfers
Benoem de cijfers die bekend zijn. Bijvoorbeeld: ‘deze dienst verhoogt met 30% de snelheid van het internet’. De klant raakt hierdoor meer geïnteresseerd. Want wie wil dat nou niet?
Photo by Christiann Koepke