16 april 2018
Ga snel naar …
Waarom is feedback geven en ontvangen belangrijk?
Feedback geven en ontvangen is een belangrijke sociale vaardigheid. Een werksfeer waarin veel feedback wordt gegeven is vaak transparant. Werknemers weten goed waar ze staan en wat ze kunnen verbeteren. Doordat ze ook vaak positieve feedback krijgen, blijven ze gemotiveerd. In een dergelijke werksfeer voelen werknemers zich ook vrij om anderen feedback te geven. Daardoor blijft de communicatie open en blijven gevoelige kwesties nooit lang onbesproken. Dit draagt uiteindelijk bij aan een goede en gezonde werksfeer waarin kwaliteit wordt geleverd.Hoe geef je feedback?
Je hebt verschillende regels voor het geven en ontvangen van feedback. Als je feedback gaat geven, is het goed om te bedenken of het echt om feedback gaat. Met welke bedoeling geef je het? Als je iemand wilt kleineren, dan is dat een no go! Kan degene jouw feedback gebruiken om zijn of haar werkwijze of houding te verbeteren? Dan kun je prima feedback geven, mits je dit op een beleefde manier kunt verwoorden en handvatten aanreikt waar diegene wat aan heeft. Een goede manier om feedback te geven is door middel van de 4 G’s:- Gedrag: beschrijf het gedrag dat je observeert;
- Gevolg: beschrijf vervolgens het gevolg van dit gedrag;
- Gevoel: beschrijf het gevoel dat het bij je oproept;
- Gewenst: beschrijf het gewenste gedrag van de ander.
Hoe ontvang je feedback?
Voor het ontvangen van feedback zijn er maar twee regels:- Weest niet bang voor feedback;
- Neem de juiste houding aan;
- Vraag eventueel om voorbeelden of praktische tips waar je mee aan de slag kunt.