15 maart 2018
Trends zijn kort gezegd ontwikkelingen en hebben altijd met maatschappelijke leefomstandigheden te maken. Een trend vernieuwt iets in je leven, vult een leegte en brengt een oplossing. Vaak denkt men dat een trend ‘iets nieuws’ is, maar dit is niet altijd het geval. Trends zijn het gevolg van veranderingen in de kijk op het oude en gevestigde. Er is sprake van een trend wanneer een bepaalde benadering of opvatting veel kracht en invloed krijgt om dingen als cultuur of gewoontes te veranderen. Nieuwe behoeftes en veranderingen van normen en waarden vallen hier ook onder.
Ga snel naar …
Trendpiramide
Er zijn drie soorten trends:
- Microtrend: deze trend vind je terug op productniveau. Denk aan een modetrend of rage. Microtrends gaan snel vervelen en hebben een levensduur tussen de 0 en 5 jaar. Een voorbeeld hiervan is Facebook.
- Maxitrend: de maxitrend is in vergelijking met een microtrend beter waar te nemen. Daardoor hebben ze een levensduur tussen de 5 en 10 jaar. Maxitrends zijn makkelijk aan te passen in verschillende leefomgevingen. Een voorbeeld hiervan zijn online sociale netwerken.
- Megatrend: de term heeft niets te maken met de grootte van de trend, maar met sporen die ze nalaten in de maatschappij. Deze trend heeft een levensduur van 10 tot 30 jaar. Een voorbeeld hiervan de digitalisering.
[caption id="attachment_2102" align="alignnone" width="600"]
Er zijn 3 soorten trends[/caption]
Trendwatcher
Een Trendwatcher is iemand die ontwikkelingen en trends in de gaten houdt. Deze persoon kijkt naar wat er speelt in de samenleving en doet vanuit deze observatie voorspellingen voor komende trends. Een Trendwatcher doet dit door dagelijks alle soorten media in de gaten te houden: van websites tot kranten, van bladen tot social media. Daarnaast houden zij ook markt- en consumenten onderzoeken in de gaten. Een Trendwatcher werkt vaak samen met een Trendspotter. Een Trendspotter signaleert trends en gaat in gesprek met de consument. Deze informatie wordt doorgespeeld aan de Trendwatcher die vervolgens aan de slag gaat met het analyseren van deze informatie.