18 mei 2018

De term cv (curriculum vitae) is afkomstig uit het Latijn en betekent letterlijk levensloop. In een cv geeft een persoon een samenvatting of zijn of haar leven. De nadruk ligt op gevolgde opleidingen, werkervaring, behaalde diploma’s en capaciteiten. Het is een standaard onderdeel binnen een sollicitatieprocedure. Een cv in elkaar zetten, is erg puzzelen. Hoe maak je dit? En welke onderdelen komen er in voor?

Hoe maak je een cv?

Er bestaat geen standaard template. Het heeft namelijk te maken met de vacature en de persoon. Het is belangrijk om een cv aan te passen naar de inhoud van de gevraagde vacature. Als je bijvoorbeeld op een startersfunctie marketing gaat solliciteren, is de bijbaan in de supermarkt minder relevant. De ervaring die je hebt opgedaan tijdens een stage is relevanter. Zorg er dus voor dat je inspeelt op de vacature, maar overdrijf niet. Dat is namelijk té toevallig.

Waar je op moet letten

  • Houd het simpel en zorg voor een leesbaar lettertype. Op deze manier komt het verzorgd en dus beter over.
  • Wees beknopt, duidelijk en helder. Het is een samenvatting van jouw leven, maar het gaat om relevantie.
  • Zorg ervoor dat je gaten kunt verklaren tussen banen. De kans is groot dat er tijdens een sollicitatiegesprek naar wordt gevraagd.
  • Leg de nadruk op sterke kanten, maar wees niet arrogant.
  • Match met de vacature: zorg ervoor dat het relevant genoeg is voor de functie waarop je solliciteert.
  • Spellingsfouten zijn een no go! Het moet echt foutloos zijn.

Onderdelen in een cv

De volgende onderdelen komen altijd voor:
  • Personalia: dit is de basis. De informatie die niet mag ontbreken: voor- en achternaam, adres, geboortedatum, telefoonnummer en e-mailadres. Andere informatie die je eventueel kunt toevoegen aan dit onderdeel zijn: academische titel, rijbewijs, nationaliteit en social media.
  • Opleidingen: in dit onderdeel benoem je studies die je hebt gevolgd. De recenste studie komt uiteraard bovenaan.
  • Werkervaringen: begin hier ook met jouw recenste baan. Het kan voorkomen dat je meerdere bijbanen hebt gehad. Bekijk daarom of het wel relevant genoeg is om bepaalde banen te benoemen .
  • Vaardigheden: bij dit onderdeel wordt er verder ingegaan op specifieke kwaliteiten. Voorbeelden hiervan zijn softwarepakketten, talen en competenties.
Om de toekomstige werkgever een nog beter beeld te geven, kunnen er onderdelen zoals foto, nevenactiviteiten en hobby’s worden benoemd.

Blogs die interessant zijn voor jou

Hulp nodig bij het vinden
van jouw nieuwe uitdaging?!

Jobalert aanmaken