19 maart 2018

Als Klantenservice medewerker sta je telefonisch of per mail mensen te woord namens een organisatie. Het gaat meestal om klanten die vragen en klachten hebben over een product of dienst. Als Klantenservice medewerker geef je antwoord op de vragen en probeer je klachten op te lossen. Ook ben je verantwoordelijk voor binnenkomende mails en telefoontjes van zowel nieuwe als bestaande klanten.

Ga snel naar …

Welke taken heeft een Klantenservice medewerker?

De meest voorkomende taken van een Klantenservice medewerker zijn:
  • Aannemen van inkomende telefoontjes en klanten te woord staan;
  • Afhandelen en registreren van aangegeven klachten;
  • Informatie geven over producten en diensten;
  • In behandelingen nemen en archiveren van e-mails.

Voordelen van de functie

  1. Doorgroeimogelijkheden: als je aan de slag gaat als Klantenservice medewerker is de kans groot dat je kunt doorgroeien naar bijvoorbeeld Teamleider.
  2. Opleidingen/cursussen: vaak is het mogelijk dat je een opleiding of cursus krijgt aangeboden vanuit het bedrijf. Op deze manier kun je jouw werk als Klantenservice medewerker nog beter doen.
  3. Communicatieve vaardigheden: als je bezig bent met klantcontact, blijf je jouw communicatieve vaardigheden verbeteren. Dit is erg belangrijk, omdat dit soort skills in je leven goed van pas komen.

Welke rollen heeft een Klantenservice medewerker?

  • Raadgever: als de klant vragen heeft dan is het aan jou de taak om erachter te komen wat de wensen en behoeften zijn. Je denkt met de klant mee en biedt bijvoorbeeld een vervangend product aan.
  • Luisteraar: als iemand met klachten komt, is het ontzettend belangrijk dat je optreedt als een vriend. Je probeert een goede relatie op te bouwen met de klant, zodat ze blijven terugkeren.
  • Leider: het is na de klacht wel de bedoeling dat jij de leiding neemt in een gesprek. Jij moet een gesprek wat begint met een klacht weer naar iets positiefs brengen. Dit lukt alleen maar als jij degene bent die het gesprek stuurt.
[caption id="attachment_2213" align="alignnone" width="600"]Klantenservice medewerkers Afdeling Klantenservice medewerkers[/caption]

Met wie werkt een Klantenservice medewerker samen?

  • Teamleider: binnen grote bedrijven zijn er verschillende groepen Klantenservice medewerkers. Elke groep heeft een Teamleider. Hij of zij zorgt ervoor dat alles goed verloopt en rapporteert vaak aan de Manager. Daarnaast kun je bij hen terecht, als je iets bijvoorbeeld niet weet op te lossen.
  • Verkopers: Klantenservice medewerkers werken ook vaak samen met Verkopers. Vaak worden de meest voorkomende klachten en vragen doorgegeven. Op deze manier kunnen de Verkopers er rekening mee houden.
  • Webcare medewerkers: zij staan ook klanten te woord, maar op een andere manier. Ze kunnen bijvoorbeeld samen sparren over oplossingen over vragen die regelmatig worden gesteld.

Welke competenties heb je nodig?

  • Communicatief: het is belangrijk om communicatief te zijn. Je moet duidelijk en rustig kunnen praten, ook zodat de klant alles begrijpt.
  • Klantvriendelijk: je weet wat de wensen en behoeften zijn van de klant. Daardoor kun je inspelen op de klantbehoeftes. Op deze manier blijft de klant tevreden.
  • Oplossingsgericht: als Klantenservice medewerker denk je altijd in oplossingen voor de klant.

Welke opleidingen kun je volgen om Klantenservice medewerker te worden?

Er is geen specifieke opleiding om Klantenservice medewerker te worden. Vaak worden er eisen gesteld aan bijvoorbeeld je stem (deze moet duidelijk en representatief praten) en je persoonlijkheid.

Soortgelijke beroepen

  • Webcare medewerker

Hulp nodig bij het vinden
van jouw nieuwe uitdaging?!

Jobalert aanmaken