19 maart 2018
Ga snel naar …
- Welke taken heeft een Marketing manager?
- Voordelen van de functie
- Welke rollen heeft een Marketing manager?
- Met wie werkt een Marketing manager samen?
- Welke competenties heb je nodig?
- Welke opleidingen kun je volgen om Marketing manager te worden?
- Soortgelijke beroepen
Welke taken heeft een Marketing manager?
Als Marketing manager ben je bezig met verschillende werkzaamheden. Ze lopen erg uiteen. De meest voorkomende werkzaamheden zijn:- Signaleren van trends en ontwikkelingen: Eén van de belangrijkste taken van een Marketing manager is het signaleren van trends en ontwikkelingen binnen het vakgebied.
- Het opzetten en bewaken van de marketingstrategie: op welke manier ga je producten verkopen? Werkt dit wel? Daarnaast houd je in de gaten of iedereen zich aan de marketingstrategie houdt.
- Opzetten en opvolgen van marketingcampagnes: om de consument te blijven bereiken met jouw boodschap, moet je steeds met iets nieuws komen. Denk hierbij aan een marketingcampagne die via verschillende communicatie kanalen loopt.
Voordelen van de functie
- Veelzijdigheid: een Marketing manager heeft een veelzijdige baan. Je bent bezig met het bedenken van campagnes, het observeren van- en anticiperen op de markt, en het opzetten en bewaken van marketingstrategieën. Je hebt uiteenlopende werkzaamheden en daardoor nooit een saaie dag!
- Creëren en innoveren: als Marketing manager ben je veel bezig met het creëren van bijvoorbeeld campagnes en promotiemateriaal. Dit betekent dat je regelmatig creatief bezig bent. Daarnaast denk je ook outside the box: je denkt verder waar een ander stopt en bent niet bang om nieuwe invalshoeken te onderzoeken.
- Dynamisch: je werkt binnen een dynamische omgeving. Doordat er veel veranderd binnen het Marketing vakgebied, moet jij mee veranderen.
Welke rollen heeft een Marketing manager?
- Leider: als Marketing manager ben je verantwoordelijk voor het Marketing team. Daarom is het belangrijk dat jij ze inspireert en motiveert om met nieuwe ideeën te komen.
- Kritische blik: het is belangrijk om een kritische blik te hebben. Vandaar dat je kritisch moet zijn over de prestaties van je eigen team, maar ook over het product wat jullie verkopen.
- Creatieveling: om klanten te verleiden, moet je steeds met nieuwe invalshoeken komen. Bij Marketing is het vaak de kunst om met zo weinig mogelijk middelen een zo groot mogelijk resultaat te behalen.
Met wie werkt een Marketing manager samen?
- Marketing medewerkers: met de Marketing medewerkers spar je over (nieuwe) manieren om in te spelen op de behoefte van de klant en houd je in de gaten hoe je kunt inspelen op nieuwe ontwikkelingen en trends binnen het vakgebied.
- Sales manager: deze persoon is verantwoordelijk voor de verkoop van producten en diensten. Dat is de reden dat je nauw samenwerkt met elkaar. Jullie evalueren samen de verschillende middelen die zijn gebruikt voor de verkoop. Wat werkt wel of juist niet? Welke onderdelen moeten jullie anders gaan aanpakken?
- Productmanager: een Productmanager weet alles over het product of dienst. En voordat je gaat verzinnen hoe je iets in de markt gaat zetten, is het belangrijk om te weten het product of dienst precies is. Met de Productmanager zit je hierover en kun je alles te weten komen over producten of diensten.
Welke competenties heb je nodig?
- Creatief denken er is altijd een overvloed aan reclames. Daarom is het belangrijk om een creatieve manier te vinden om eruit te springen.
- Besluitvaardig zijn: soms moet je gewoon knopen doorhakken. Gaan we het via deze middelen doen? Of toch anders? Als Marketing manager neem je beslissingen.
- Analytisch vermogen hebben: trends interpreteren en de markt segmenteren zijn activiteiten waarvoor je een goed analytisch vermogen voor moet hebben.