04-06-2021
1 maart 2018
Ga snel naar …
- Welke taken heeft een Accountmanager?
- Waarom wil je accountmanager worden?
- Welke rollen heeft een Accountmanager?
- Waar werkt een Accountmanager?
- Met wie werkt een Accountmanager samen?
- Welke competenties heb je nodig om accountmanager te worden?
- Welke opleidingen kun je volgen om een Accountmanager te worden?
- Soortgelijke beroepen
Welke taken heeft een Accountmanager?
Als Accountmanager heb je een uiteenlopende takenpakket waarbij relatiebeheer en sales centraal staan. De meest voorkomende werkzaamheden zijn:- Verkoop van producten of diensten: dit ligt eraan bij welk bedrijf je terecht komt. Maar de verkoop van producten of diensten komt bijna altijd voor in deze functie.
- Klantrelaties: je onderhoudt en bouwt aan klantrelaties met vaste klanten/opdrachtgevers. Daarnaast benader je potentiële klanten. Je bent bezig met het tijdig en uitgebreid informeren over producten en diensten en het doen van voorstellen over nieuwe mogelijkheden.
- Aanspreekpunt: je bent aanspreekpunt tussen de klant en het bedrijf.
Voordelen functie accountmanager
- Veel contact met klanten: omdat je veel bezig bent met klantrelaties, ontmoet je vaak nieuwe mensen en onderhoud je contact met ze. Dit betekent ook dat jouw persoonlijke netwerk alsmaar groter wordt.
- Veel op pad: als Accountmanager ga je vaak op klantbezoek. En dit betekent dat je veel op pad bent. Je ziet niet vaak achter je bureau. Als Accountmanager heb je geen saaie kantoorbaan.
- Bonusregeling: in het werkveld van Accountmanagers wordt er vaak gewerkt met een bonussysteem. Denk bijvoorbeeld aan het halen van targets. Mocht je deze doelstelling behalen, dan krijg je een bonus. Hier raak je gemotiveerder van!
Welke rollen heeft een Accountmanager?
- Adviseur: als Accountmanager heb je een adviserende rol. Je bent erg betrokken bij de wensen en behoeften van de klant en geeft hier advies over.
- Onderhandelaar: het komt weleens voor dat je moet onderhandelen. Jouw klant wil het ene maar het bedrijf voor je werkt wilt het ander. Aan jou de taak om ervoor te zorgen dat er een gunstige regeling komt voor beide partijen. Het creëren van win-win situaties!
- Leider: een Accountmanager heeft vaak een team die hij moet aansturen.
Waar werkt een Accountmanager?
Een Accountmanager werkt in bedrijven waarbij klantbeheer aanwezig is (dit is bijna in elk bedrijf aanwezig). Dit betekent dat het werkveld van Accountmanagers erg breed is. Denk hierbij aan de branches Communicatie & Media, Consultancy en Handel & Retail. [caption id="attachment_1897" align="alignnone" width="300"] De belangrijkste doelgroep van een accountmanager is de (potentiële) klant van het bedrijf[/caption]Met wie werkt een Accountmanager samen?
Als een bedrijf een product of dienst verkoopt, betekent het dat er meerdere medewerkers zijn betrokken bij dit proces. Je werkt samen met:- Andere Accountmanagers: zowel binnen als buitendienst.
- Communicatie managers en communicatie medewerkers: zij gaan bijvoorbeeld over de communicatieprocessen.
- Marketing managers en marketing medewerkers: zij gaan bijvoorbeeld over de marketingstrategie van producten.
Welke competenties heb je nodig?
Als Accountmanager ben je veel bezig met relatiebeheer en sales. Het is belangrijk dat je de volgende competenties in huis hebt:- Klantgerichte instelling: je doet meer dan het verkopen van de product of dienst. Jij bent verantwoordelijk voor de klantrelaties dus het is belangrijk dat je klantgericht bent. Blijf informeren, evalueren en meedenken met de klant, zodat je altijd op de hoogte bent van hun behoefte. Op deze manier behoud je tevreden klanten.
- Commercieel inzicht: het is aan jou de taak om nieuwe klanten te benaderen. Dus is het belangrijk dat je weet waarom jouw product of dienst bij de potentiële klant past.
- Communicatieve vaardigheden: als Accountmanager werk je veel samen met verschillende mensen en afdelingen, zowel intern als extern. Je gaat regelmatig op klantbezoek en geeft bijvoorbeeld ter plekke demonstraties. Daarnaast ben je aanspreekpunt voor jouw team, maar ook de klant. Daarom is het belangrijk om communicatief sterk te zijn.