7 april 2018

Als Online Marketeer ben je bezig met het in de markt zetten van producten en diensten via internet. Waarom? Tegenwoordig zit iedereen op internet en daar kun je als Marketeer goed gebruik van maken. Er wordt steeds meer tijd en geld gestopt in online media. Daarnaast gaan de ontwikkelingen in dit vakgebied ontzettend snel. De Online Marketeer houdt deze ontwikkelingen bij en speelt hierop in.

Ga snel naar …

Welke taken heeft een Online Marketeer?

Zoals net al werd gezegd staat de Marketing wereld niet stil. Er zijn continu nieuwe ontwikkelingen en daardoor ook steeds nieuwe manieren op producten en diensten via internet op de markt te zetten. Als Online Marketeer komen de volgende taken het meest voor:
  • Zoekmachine optimalisatie (SEO): Search Engine Optimization (SEO) staat voor het optimaliseren van je website. Dit doe je om beter vindbaar te zijn in zoekmachines als Google. Om jouw website beter vindbaar te maken kun je bijvoorbeeld in content rekening houden met zoekwoorden, links plaatsen die verwijzen naar andere pagina’s op jouw website en het regelmatig updaten van je website.
  • Verzamelen en interpreteren van data: meestal uit voorgaande campagnes. Wat werkt wel? Wat werkt niet? Het is aan jou de taak om te evalueren zodat je dit kan meenemen bij volgende campagnes.
  • Social media marketing: als Online Marketeer ben je ook bezig met het inzetten van sociale kanalen om met de doelgroep te communiceren. Denk hierbij aan Facebook, Instagram en LinkedIn. Het voordeel van social media marketing is dat de doelgroep de mogelijkheid heeft om te reageren en jij hierdoor de kans hebt op interactie met je doelgroep. Uitdagend en dynamisch!

Voordelen van de functie

  1. Doelgroep makkelijk te bereiken: online is het mogelijk om gericht een doelgroep te bereiken. Hierdoor hoef je alleen te weten wie je wilt bereiken en kun je dit ook daadwerkelijk doen. Daarnaast kun je personaliseren, omdat je weet met wie je het gesprek probeert aan te gaan!
  2. Trends en ontwikkelingen: de online markt blijft groeien en dat betekent dat jij als Online Marketeer altijd op de hoogte moet zijn van trends en ontwikkelingen. Hierdoor blijf je jezelf ontwikkelen en leer je nieuwe dingen.
  3. Meetbaar: online kun je eenvoudig resultaten meten. Hierdoor is het makkelijk om te weten of bepaalde activiteiten werken (of juist niet). Je kunt daardoor altijd resultaatgericht werken!
[caption id="attachment_2186" align="alignnone" width="600"]Marketing overleg Online Marketeer in overleg met Marketing team[/caption]

Welke rollen heeft een Online Marketeer?

  • Creatieveling: als Online Marketeer is het belangrijk om creatief te zijn. Niet alleen bij het verzinnen van advertenties of campagnes, maar ook op de manier waarop je in gesprek gaat met je doelgroep. Zorg dat je ze kent, weet wat voor gedrag ze online vertonen en hoe ze communiceren: speel hier op in met bijvoorbeeld humor!
  • Analist: zoals men zegt meten is weten. Daarom is het belangrijk om continu te analyseren hoe een campagne loopt, of de advertentie wel werkt. Hierdoor kun je relevanter te werk gaan.
  • Strateeg: door te analyseren kom je ook vaak op een punt dat strategieën moeten worden aangepast of worden veranderd. Dit heeft ook te maken met trends en ontwikkelingen die spelen in het vakgebied. Werkt een bepaalde advertentie niet? Wie weet moet je dan wel andere content of afbeeldingen gebruiken.

Met wie werkt een Online Marketeer samen?

  • Online specialisten: voor een Online Marketeer is het moeilijk om in alle onderdelen van Online Marketing gespecialiseerd te zijn. Daarom werk je vaak samen met Online specialisten die bijvoorbeeld veel kennis hebben over SEO, social media en webdesign.
  • Marketing manager en/of Marketing team: met het Marketing team spar je over hoe je het product of dienst in de markt gaat zetten. Daarnaast verdeel je ook de taken. Het Marketing team pakt bijvoorbeeld offline media op en jij doet het voor online media.
  • Sales manager: omdat een Sales manager verantwoordelijk is voor de verkoop van producten en diensten, evalueer je bijvoorbeeld bepaalde campagnes en advertenties. Waardoor groeide de verkoop? Wat kan er de volgende keer beter? Je werkt nauw samen.

Welke competenties heb je nodig?

  • Nieuwsgierigheid: zoals net al werd gezegd, is het belangrijk dat je op de hoogte bent van trends en ontwikkelingen binnen het vakgebied. Anders loop je achter. Je gaat nu bijvoorbeeld niet zomaar geld steken in advertenties op social media platformen die minder populair zijn onder een bepaalde doelgroep.
  • Goed kunnen samenwerken: voor een Online Marketeer is samenwerken belangrijk, omdat je dit met ontzettend veel mensen doet. Daarom moet je ook in bezit zijn van soft skills zoals communicatieve vaardigheden, eerlijkheid en passie.
  • Ondernemend: Je moet gewoon doen. Als er een nieuwe trend is, ga dan de uitdaging aan. Als het niet werkt, werkt het niet, dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Je moet veel durven binnen dit vakgebied, alleen op deze manier leer je ervan.

Welke opleidingen kun je volgen om Online Marketeer te worden?

Er zijn verschillende cursussen waardoor je dieper duikt in het Online Marketing vakgebied. Er zijn specifieke opleidingen die ervoor zorgen dat je meteen aan de slag kunt gaan als Online Marketeer. Dit zijn opleidingen als E-Commerce, Marketing Management en Digital & Online Marketing. Daarnaast kun je ook diverse cursussen volgen, om meer kennis op te doen over dit vakgebied. Ervaring van een studenten bijbaan met betrekking tot bijvoorbeeld social media en content schrijven is een pre.

Soortgelijke beroepen

Ben je geïnteresseerd in deze functie? Check onze vacatures!

Hulp nodig bij het vinden
van jouw nieuwe uitdaging?!

Jobalert aanmaken