7 mei 2018

Een HR medewerker ondersteunt de HR adviseur en de HR manager. Een HR medewerker is werkzaam binnen het vakgebied van Human Resource Management (HRM). Dit wordt ook wel HR of personeelszaken genoemd. Als HR medewerker ben je samen met je collega’s verantwoordelijk voor potentiële en huidige werknemers van de organisatie.

Ga snel naar …

Welke werkzaamheden heeft een HR medewerker?

Het takenpakket van een HR medewerker kan zeer divers zijn. De taken van een HR medewerker hebben grotendeels te maken met het personeel. Mogelijke  taken zijn:
  • Het schrijven van vacatureteksten
  • Het opstellen, vernieuwen en/of beëindigen van arbeidsovereenkomsten
  • Het maken van rapportages van het personeelsbestand
  • Het up-to-date houden van HR-systemen
  • Het bijhouden van de personeelsplanning
  • Bijhouden van sollicitatieprocedures

Voordelen van de functie

  1. Veelzijdigheid: al hebben de taken van een HR medewerker altijd betrekking op het personeel, toch is het een veelzijdige baan. Je werkzaamheden als HR medewerker zijn erg uiteenlopend.
  2. Groot netwerk: je bent continu in contact met medewerkers binnen het bedrijf. Ook ga je in gesprek met potentiële werknemers waardoor jouw netwerk constant blijft groeien.
  3. Sociale contacten: omdat je met deze functie in contact komt met praktisch al het personeel binnen het bedrijf, is het erg sociaal werk.

Welke opleidingen kun je volgen?

Je kunt de opleiding Human Resource Management volgen op zowel mbo als hbo niveau. Voor de functie wordt vaak minimaal mbo werk- en denkniveau op HR gebied gevraagd. Het verschilt dus per bedrijf of er hbo of mbo opleidingsniveau wordt geëist.

Welke rollen heb je?

  • Adviseur: voor de functie bereidt je adviezen voor en helpt het personeel. Met problemen gaat het personeel eerst naar de HR manager toe. Als de kwestie wat groter is zullen de HR medewerkers ook de adviesfunctie moeten vervullen.
  • Luisterend oor: je krijgt met deze functie te maken met problemen van werknemers. Het is van belang dat er goed wordt geluisterd naar de problemen om verdere conflicten te voorkomen.
[caption id="attachment_2869" align="alignnone" width="600"] Een HR medewerker heeft te maken met iedereen binnen het bedrijf.[/caption]

Welke competenties heb je nodig?

  • Helikopterview: als HR medewerker moet je een overzicht hebben op de diversiteit aan taken.
  • Resultaatgericht: het is belangrijk dat je als HR medewerker je best doet om het gewenste resultaat te behalen. Wanneer je als HR medewerker niet blijft streven naar het gewenste resultaat, zullen bijvoorbeeld problemen maar half worden opgelost.
  • Assertiviteit: omdat je als HR medewerker veel te maken krijgt met het personeel, is het belangrijk dat je assertief kunt reageren.

Waar werk je?

Als HR medewerker ben je te vinden op de personeelsafdeling van een bedrijf of organisatie. Dit kan zijn bij grote commerciële bedrijven, overheidsinstellingen, uitzendbureaus, scholen en nog veel meer.

Met wie werk je samen?

  • HR manager: de HR manager heeft de leiding over het HR team.
  • Personeel: je krijgt met deze functie te maken met bijna al het personeel binnen het bedrijf.

Blogs die interessant zijn voor jou

Hulp nodig bij het vinden
van jouw nieuwe uitdaging?!

Jobalert aanmaken