5 januari 2018
De arbeidsmarkt trekt aan en daarmee verandert ook de manier van werven en behouden van personeel in 2018. Het UWV voorspelt voor 2018
meer dan één miljoen vacatures. Als werkgever betekent dit dat het moeilijker wordt om vacatures (snel) te vervullen met de juiste mensen voor matchende voorwaarden. Daarnaast is het behoud van personeel ook belangrijk in de vacaturestrijd. Uitzendbureau Working RebelZ bespreekt de 6 arbeidstrends van 2018 waar organisaties in kunnen doorontwikkelen.
De 6 trends voor de arbeidsmarkt in 2018 zijn een conclusie uit o.a.
het werkbelevingsonderzoek van Integron.
Samenvatting arbeidstrends 2018:
- Big data analyses maken het mogelijk om vooruit te kijken waardoor je kan inspelen op de toekomstige behoefte.
- Verstevig de employability branding van het merk om een aantrekkelijker merk te worden om voor te (blijven) werken.
- Biedt de potentiele kandidaten meer dan alleen een interessante baan om hen binnen te halen.
- Vergeet je huidige werknemers niet in de vacaturestrijd en biedt ook hen aandacht en interessante extra’s voor behoud.
- Verhoog de werkbeleving om gelukkige werknemers te hebben voor hogere prestaties.
- Optimaliseer de Employee Journey waardoor je kandidaten beter binnenhaalt en medewerkers langer behoudt.
6 arbeidstrends voor 2018:
-
In de toekomst kijken
Het inzien en analyseren van HR gegevens gaat in 2018 van grotere waarde zijn. Door te weten welke kosten er gemoeid zijn met o.a. ziekteverzuim, verloop en wervingscampagnes zijn HR plannen in 2018 te onderbouwen met directe feiten. Een andere belangrijk gevolg is dat je met data over een langere periode voorspellingen voor de toekomst kan vaststellen door verbanden te leggen. Als je deze combineert met de trends in jouw branche kan je voorspellen wanneer je meer of minder mensen nodig hebt in het jaar, hoe lang mensen op een bepaalde functie werken, etc. Hierdoor kan je al vooraf inspelen op de toekomstige behoefte.
-
Employability branding
Een aantrekkelijk merk zijn gaat nog belangrijker worden in 2018. Voor zowel het behoud van personeel (employability branding) als voor het aantrekken van nieuw personeel (employer branding). Werknemers en werkzoekenden willen namelijk werken bij een bedrijf (een merk) dat zich duidelijk positioneert. Waar staat het bedrijf voor, wat straalt het uit, voor welke missie werken we? Dit zijn vragen die beide groepen zich afvragen en heroverwegen in de keuze of het bedrijf (nog wel) bij hen past. Het bedrijf moet namelijk aansluiten bij hun eigen identiteit en aantrekkelijk zijn om bij te werken. Is deze informatie niet duidelijk genoeg vindbaar of communiceer je dit zelfs niet, dan zullen mensen zich minder snel verbonden voelen met het bedrijf.
Employer branding is al langere tijd aan de gang, employability branding is een nieuwe trend die zijn weg vindt in het bedrijfsleven. Behoud gaat namelijk een net zo belangrijk onderwerp worden als werving. Deze beide inzetten zullen in 2018 tegen de reclamecampagnes grens aanzitten, vanwege de grote prioriteiten die ermee gemoeid zijn. Bijvoorbeeld: We gaan vaker bedrijfsvideo’s tegenkomen die het randje opzoeken met humor, scherpte en de symboliek. Ze zullen minder gaan of wat het bedrijf specifiek doet, maar eerder waar het bedrijf voor staat, wat de toegevoegde waarde is en hoe medewerkers het werken zelf ervaren.
-
Bied meer dan alleen een baan
Het aantal werkelozen is de afgelopen maanden weer sterk gedaald en het aanbod in vacatures groeit met de dag. De werkzoekenden krijgen daardoor steeds meer onderhandelingsruimte door de schaarste die er ontstaat. Daarnaast voelen veel managers druk om zo snel mogelijk de vacature op te vullen. Door werkzoekenden meer dan alleen een baan en een interessant salaris te bieden, zoals interessante arbeidsvoorwaarden, zullen werkzoekenden sneller de keuze voor het bedrijf maken. Het concurreren in de elementen die je kan aanbieden als werkgever wordt steeds gewoner. Onderscheiden met maatwerk kan ervoor zorgen dat de toekomstige medewerkers zich serieus genomen voelt. Zijn individu wordt dan namelijk centraal gesteld.
-
Loyaliteit
Vergeet je huidige werknemers vooral niet in 2018. Zij maken op dit moment het verschil voor jou en werken een extra tandje bij tot de vacatures opgevuld zijn. In veel bedrijven is er nog weinig aandacht voor het behoud van werknemers. Pas als een huidige medewerker een nieuwe baan aankondigt zijn er betere arbeidsvoorwaarden bespreekbaar of promotiemogelijkheden beschikbaar. Deze persoon staat op dat moment al met één voet buiten de deur. Deze momenten wil je gaan voorkomen in 2018.
Meer dan 1 op de 4 deelnemers van het Integron onderzoek gaven aan in 2018 een nieuwe baan te gaan zoeken. Die nieuwe baan is snel gevonden met de digitale banenmarkt LinkedIn. Ook jouw huidige werknemers maken hier gebruik van en zullen niet zomaar vertellen aan hun leidinggevende dat ze een nieuwe baan zoeken. Alleen een hoger salaris zal in 2018 niet het gewenste effect bieden, je huidige werknemers zoeken dezelfde behandeling (voorwaarden) als nieuwe kandidaten. Is er geen ruimte voor een gelijkwaardige manier van belonen? De werkbeleving is een steeds belangrijker wordend topic wat veel op kan leveren, maar je ook veel kan kosten als je het niet aanpakt.
-
Werkbeleving verhogen
Het belang van gelukkige medewerkers is nog bij veel bedrijven niet doorgedrongen of er wordt geen grote prioriteit aan gegeven. In 2018 gaat dit topic in een korte tijd hoog op de agenda staan, omdat de huidige medewerkers de grotere vraag dienen aan te pakken tot de openstaande vacatures gevuld zijn. Daarnaast is werkbeleving een steeds relevanter onderwerp in de werving. Het levert dus op twee vlakken resultaat op. Om o.a. leegloop en burn-outs te voorkomen is het belangrijk om naar medewerkers te luisteren wat zij nodig hebben. Niet alleen op functionele zaken, maar alles wat voorkomt in het totale plaatje om hun werk als beste en leukste te ervaren. Leuk werk hebben krijgt in 2018 namelijk een steeds prominentere plek in het leven.
Er is nog een lange weg te gaan naar die gelukkige medewerkers. De Coolblue’s van deze wereld even losgelaten staat het er namelijk niet goed voor met de werkbeleving in Nederland. De gemiddelde organisatie in Nederland scoort maar een 6,7 op tevredenheid. Bijna 60% van de onderzochten gaven aan dat de organisatie, het werk, de samenwerking en de aansturing door de directe leidinggevende niet op orde is. Medewerkers weten niet waar zij aan toe zijn doordat deze basis elementen onrust geven. Door deze zaken recht te trekken krijgen medewerkers meer tijd en ruimte om de beste prestaties te behalen in hun werk.
-
Employee Journey optimaliseren
De eerste indrukken met het bedrijf worden in 2018 nog bepalender voor kandidaten in hun keuze voor het bedrijf. Hoe lang duurt het voor zij reactie krijgen op hun sollicitatie? Hoe worden zij ontvangen bij het sollicitatieproces? De schaarste maakt het dan ook relevant om de Employee Journey te optimaliseren. Beschrijf hierin de ideale route inclusief tone of voice en reactietijd om een werkzoekende aan te nemen en te begeleiden als medewerkers. Voor het behoud van medewerkers betekent de Employee Journey het uitwerken van de ontwikkelingskansen van de medewerkers.
Extra medewerkers nodig?
Uitzendbureau Working RebelZ heeft 400+ medewerkers klaar staan om jouw openstaande vacature of spoedklus in te vullen. Onze studenten en net afgestudeerden kandidaten zijn professionele kandidaten met relevante studies en skills. Working RebelZ houdt haar medewerkers scherp en hun kennis up to date met online & offline trainingen. Daarmee zetten we de effectiviteit van ons personeel op 1. Neem contact met ons op voor meer informatie over het plaatsen van een vacature bij Working RebelZ of recruitment.