21-05-2019
24 april 2018
Wat is het verschil tussen hard skills en soft skills? We leggen het uit aan de hand van een voorbeeld. Je herinnert het je vast wel: een gastcollege van een spreker op school. Je ging er enthousiast naartoe, want het onderwerp interesseert jou. Nu je er zit val je in slaap. Wat jammer. Het is duidelijk dat degene weet waarover hij of zij het heeft: aan zijn of haar hard skills ligt het dus niet. De soft skills kan hij of zij nog wel verder ontwikkelen. Het inlevingsvermogen en het vermogen om te motiveren missen. Dat maken dit soort colleges saai, chaotisch en soms zelfs frustrerend. Je kunt je totaal niet concentreren…
Aan de hand van dit voorbeeld wilden we het verschil tussen hard skills en soft skills laten zien. In deze blog duiken we dieper in het onderwerp. Wat is nou echt het verschil tussen hard en soft skills? Waarom lijken soft skills steeds belangrijker te worden? Op al dit soort vragen geven wij antwoord. Daarnaast geven we jou tips mee over hoe je deze skills kunt ontwikkelen en welke skills je moet uitlichten in jouw cv of motivatiebrief en tijdens jouw sollicitatiegesprek! Nieuwsgierig? Lees snel verder.
Ga snel naar …
- Wat is het verschil tussen hard skills en soft skills?
- Waarom lijken soft skills nu belangrijker te worden?
- Competentielijsten
- Hoe kun je hard en soft skills ontwikkelen?
- Welke skills moet je uitlichten?
- Wat hebben we geleerd?
Wat is het verschil tussen hard skills en soft skills?
Hard skills zijn meetbare, functionele of technische vaardigheden. Deze vaardigen zijn tastbaar. Voorbeelden hiervan zijn schrijven, programmeren en kennis over bijvoorbeeld de Nederlandse economie. Hard skills hebben meestal te maken met de inhoud van je functie. Daarnaast zijn hard skills ook vanzelfsprekend. Als je op je cv zet dat je een cursus blindtypen hebt gedaan, weet iedereen wat je daarmee bedoelt. Soft skills zijn daarentegen minder tastbaar en hebben meer betrekking op jouw persoonlijkheid. Voorbeelden hiervan zijn communicatieve vaardigheden, jouw vermogen om te focussen en het oplossingsgericht denken.
Voorbeeld STARR situatie soft skills
Het is lastiger om soft skills aan te tonen dan hard skills. Daarom is het belangrijk om tijdens sollicitatiegesprekken soft skills uit te leggen aan de hand van de STARR-methode. Wij geven je een voorbeeld over hoe je jouw soft skills kunt aantonen:
- Situatie: wat was de situatie? Een collega was plots voor langere tijd arbeidsongeschikt. Ik heb toen aangegeven bij mijn afdeling dat ik een deel van zijn werk kan overnemen.
- Taak: wat waren jou taken? Naast mijn eigen werkzaamheden, kreeg ik een deel van zijn werkzaamheden erbij.
- Actie: hoe heb je dit aangepakt? Ik heb elke week met mijn leidinggevende besproken wat ik aan het einde van de week oplever. Dit evalueerden we ook elke vrijdag. Ik maakte elke week een prioriteitenlijst waardoor ik het overzichtelijk hield.
- Resultaat: wat was het resultaat ervan? Ik kon mijn werk goed overzien en daardoor raakte ik niet in de knoop. Daarnaast gingen de werkzaamheden van mijn collega ook goed door.
- Reflectie: wat kan er de volgende keer beter? Ik had door dat ik bij bepaalde taken niet genoeg kennis had, maar een andere collega van mij wel. Misschien kan ik de volgende keer dit soort taken delegeren.
Op deze manier laat je zien dat je over de soft skills flexibiliteit, initiatief nemen en collegialiteit beschikt. Je komt op deze manier geloofwaardiger over dan dat je alleen zegt dat je over bepaalde soft skills beschikt.
[caption id="attachment_2653" align="alignnone" width="600"] Hard skills en soft skills kun je goed uitleggen aan de hand van de STARR-methode[/caption]Welke soorten skills zijn belangrijker?
Hard skills én soft skills zijn beide even belangrijk voor jou. Beiden soorten skills vullen jou aan. Stel je voor dat je afgestudeerd bent als coach (hard skills), maar niet goed kunt luisteren (soft skills) dan heb je er alsnog niks aan. Tijdens jouw werk heb je dus hard skills nodig om de functie te kunnen vervullen, maar de soft skills bepalen in hoeverre jij succesvol gaat zijn!
Waarom lijken soft skills nu belangrijker te worden?
Tegenwoordig beschikt iedereen over hard skills. Neem bijvoorbeeld de honderden afgestudeerden mensen aan de opleiding Communicatie per jaar. Deze personen hebben allemaal dezelfde soort informatie gekregen. Wat maakt jou dan anders? Uiteraard jouw karakter, maar met jouw soft skills maak je een verschil. Ben je iemand die ontzettend innovatief denkt? Of juist goed kunt omgaan met stress? Dit soort zaken zorgen ervoor dat jouw hard skills waardevoller worden voor een potentiële opdrachtgever. Je kunt de soft skills zien als onmisbare olie die een motor soepel laat draaien. Weet jij al welke soft skills je bezit? Hieronder geven wij 10 populaire soft skills bij werkgevers. Wie weet kom jij achter een soft skill waarvan je niet eens wist dat je die had!
Populaire soft skills die jij wilt hebben!
Hard skills zijn belangrijk om een functie te vervullen. Maar zolang je bijvoorbeeld niet met anderen kunt samenwerken, niet goed communiceert of creatief kunt denken, heb je niet veel aan jouw hard skills. We zetten soft skills voor je op een rij die werkgevers zoeken in potentiële werknemers:
- Een teamplayer zijn: dit betekent niet alleen samenwerken met anderen, maar ook als leider optreden in benodigde situaties. Het maakt niet uit in welke branche je werkt of welke functie je vervult: samenwerken komt altijd wel voor. Een teamplayer zijn bestaat uit verschillende soft skills: communiceren, luisteren en respectvol zijn tegenover een ander zijn hier voorbeelden van. Welk steentje draag jij bij aan projecten?
- Flexibel zijn: flexibiliteit op het werk betekent dat je bereid bent en het vermogen hebt om makkelijk ter reageren op veranderende omstandigheden en verwachtingen. Daarom ben je als potentiële werknemer van meerwaarde. Als je als werknemer een flexibele instelling hebt, wordt je doorgaans meer gewaardeerd door werkgevers.
- Effectief communiceren: deze soft skill komt ook voor in elke branche en functie. Het gaat hierbij om zowel schriftelijke als verbale communicatie. Bij deze soft skill wordt onder anderen verwacht dat je oprecht luistert en op een overtuigende manier informatie kan overbrengen. Communicatie is een kritieke succesfactor voor veel projecten. Je bent een waardevol teamlid als je bijvoorbeeld iemand om raad vraagt. Skills die hier een deel van uitmaken zijn: goed luisteren, non-verbale communicatie en vriendelijk zijn.
- Probleemoplossend en vindingrijk zijn: het maakt niet uit welke functie je vervult, deze skills zijn van belang wanneer er zich onverwachte problemen voordoen. Hier komt uiteraard ook flexibiliteit bij kijken.
- Feedback ontvangen en accepteren: feedback is er om je ergens in te verbeteren. Dit betekent dat je niet alleen feedback moet accepteren, maar het ook moet toepassen. Op deze manier blijf je als persoon groeien: je wordt er alleen maar beter van!
Ben je benieuwd welke hard en soft skills jij al bezit? Bekijk het volgende hoofdstuk competentielijsten hard skills en soft skills!
[caption id="attachment_2627" align="alignnone" width="600"] Tips voor feedback geven en ontvangen[/caption]
Competentielijsten hard skills en soft skills
Om jou een beter voorbeeld te geven zullen we in dit hoofdstuk competentielijsten van hard en soft skills laten zien. Daarnaast wordt het hoofdstuk afgesloten met de top 10 van meest gevraagde competenties. Tipje van de sluier: een combinatie van hard skills en soft skills zijn het meest geweld!
Competentielijst hard skills
- Blindtypen
- Data analyseren
- Diploma of certificaat
- Editing
- Lesgeven
- Lezen
- Onderzoek doen
- Projectmanagement
- Schrijven
- Softwareontwikkeling
- Vertalen
- Vreemde talen
- Web design
- Werken met programma’s als Excel, Word en PowerPoint
- Wiskunde
Competentielijst soft skills
- Communiceren
- Creatief denken
- Feedback geven en ontvangen
- Flexibiliteit
- Geduld
- Initiatief nemen
- Leiderschap
- Motivatie
- Multitasking
- Overtuigingskracht
- Probleemoplossend vermogen
- Samenwerken
- Sociaal zijn
- Timemanagement
- Zelfverzekerd zijn
Top 10 meest gevraagde competenties
- Financiën en budgettering
- Gezondheidszorg
- Inkoop en onderhandelen
- IT
- Klantgerichtheid
- Mensenkennis en communicatie
- Organisatietalent
- Samenwerken
- Talenkennis
- Teammanagement en leiderschap
Hoe kun je hard skills en soft skills ontwikkelen?
Het ontwikkelen van hard en soft skills kan op verschillende manieren. We geven jou een aantal voorbeelden, maar het is aan jezelf om erachter te komen welke manier het beste bij jou past. We gaan eerst in op hard skills. Studeer je bijvoorbeeld marketing of ben je net aan jouw eerste startersbaan begonnen? Dan is het goed om je aan te melden voor verschillende nieuwsbrieven zoals Frankwatching en Marketingfacts. Op deze manier blijf je op de hoogte van ontwikkelingen en trends binnen het vakgebied en vergroot je jouw kennis. Je blijft jezelf op deze manier ontwikkelen. Voor de rest is het belangrijk om dagelijks of wekelijks bezig te zijn met bepaalde hard skills. Wil je bijvoorbeeld jouw skills vergroten in Photoshop of Spreadsheets? Dan is het belangrijk om hier dagelijks of wekelijks mee bezig te zijn. Het heeft geen nut om één keer per maand te Photoshoppen, want je vergeet al snel hoe alles werkt.
Soft skills zijn vaak aan te leren of verder te ontwikkelen. Het ligt er een beetje aan welke soft skill je wilt ontwikkelen, maar wij geven jou een voorbeeld van de soft skill communiceren. Als je jouw communicatieve vaardigheden wilt verbeteren, is het belangrijk om na te gaan wat je precies wilt verbeteren. Merk je bijvoorbeeld dat je vaak typfouten maakt in een e-mail? Zorg er dan voor dat je voor het versturen van een e-mail de inhoud altijd dubbelcheckt. Loop je vaak weg uit een meeting met vragen? Zorg er dan voor dat je tijdens de volgende meeting de volgende vraag aan jezelf stelt: ‘Weet ik alles?’ Bij twijfel dien je die uit te spreken en/of na te vragen. Dit heb je niet zomaar aangeleerd, hier gaat langere tijd over heen. Je merkt niet binnen één dag groei, maar juist over een langere periode.
[caption id="attachment_2652" align="alignnone" width="600"] Nu is de grote vraag: welke hard skills en zacht skills ga je uitlichten tijdens een gesprek?[/caption]
Welke hard skills en soft skills moet je uitlichten?
Iedereen heeft verschillende hard en soft skills waarin ze goed zijn. Nu komt het lastigste... Welke skills laat je zien op je cv of licht je toe tijdens een sollicitatiegesprek? Dat is vaak afhankelijk van de vacature en functie waar je voor solliciteert. Hieronder een aantal tips:
- De vacature: allereerst is het belangrijk om de vacature helemaal door te spitten. Welke werkzaamheden worden er gevraagd? Zijn er bepaalde vaardigheden die je nodig hebt om deze werkzaamheden succesvol uit te voeren? Welke rollen ga je binnen deze organisatie vervullen? Als je deze vragen beantwoord, kom je er al snel achter welke soft skills er nodig zijn om de functie succesvol uit te voeren.
- Soft skills selecteren: aan de hand van tip 1, ga jij jouw sterkste soft skills selecteren. Vergelijk de lijst met soft skills die jij bezit met de vacature en functie. Maak vervolgens een selectie met soft skills die jij gaat gebruiken.
- Cv en motivatiebrief: de geselecteerde soft skills moeten relevant zijn voor de functie. Als je ze hebt geselecteerd, kun je ze terug laten komen in jouw cv en motivatiebrief. In jouw motivatiebrief geven wij jou weer de tip mee om een situatie te beschrijven aan de hand van de STARR-methode.
- Sollicitatiegesprek: een Recruiter bekijkt tientallen cv’s en motivatiebrieven per dag (en heeft jouw gegevens misschien niet meer scherp). Daarom is het belangrijk dat je tijdens het sollicitatiegesprek deze skills nog een keer toelicht. Je vertelt waarom je een bepaalde hard skill bezit, bijvoorbeeld marketing omdat je dit hebt gestudeerd. Bij een soft skill is het belangrijk om ook te handelen met het gedrag dat erbij hoort. Je kunt bijvoorbeeld wel zeggen dat je goed communiceert, maar als je tijdens het gesprek niet luistert, komt dit over alsof je deze soft skill niet bezit.
Wat hebben we geleerd?
Nu je het verschil weet tussen hard en soft skills, kun je deze makkelijker voor jezelf onderscheiden. Een hard skill is niet belangrijker dan een soft skill (of andersom). Ze vullen jou als persoon aan. Harde skills zijn tastbaar en soft skills minder. Daarom is het goed om langer stil te staan bij soft skills. Wie weet verras je jezelf wel en kom je erachter dat je een belangrijke soft skill bezit! Wil je jezelf blijven ontwikkelen? Ga da bij jezelf na wat je precies wilt ontwikkelen en verzin vanuit daar een aanpak waarbij jij je op je gemakt voelt.
Als je gaat solliciteren is het belangrijk om te weten waar een werkgever naar zoekt. Is het jou niet duidelijk na het lezen van de vacature? Bel het bedrijf en stel je vragen. Op deze manier kun jij goed inspelen op de behoefte van de werkgever en maak je grotere kans op deze baan! Na het lezen van deze blog is dat natuurlijk appeltje eitje. Succes!
Gerelateerde blogs
Ben je erachter welke hard en soft skills de werkgever wilt en wil je weten hoe je dit in een motivatiebrief kunt verwerken? Lees dan de blog ‘Hoe schrijf ik een goede motivatiebrief?’ Ben je al een stapje verder en uitgenodigd om op gesprek te komen? Gefeliciteerd! Benieuwd hoe je een sollicitatiegesprek kunt voorbereiden? Dan zijn de blogs ‘Hoe bereid je een sollicitatiegesprek voor?’ en ‘Hoe voer je een succesvol sollicitatiegesprek?’ zeker handig om door te nemen